دولت در حوزه اجرا بسترها را فراهم کرده است


پاکدستی یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و در شرایط فعلی هم امیدآفرینی برای جامعه می‌آورد. مردم اگر احساس کنند مسوُولان و نمایندگان آنها در مجلس پاکدست هستند و رفتار و کردارشان با هم یکی است می‌پذیرند و همراهی می‌کنند.

پاکدستی یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و در شرایط فعلی هم امیدآفرینی برای جامعه می‌آورد. مردم اگر احساس کنند مسوُولان و نمایندگان آنها در مجلس پاکدست هستند و رفتار و کردارشان با هم یکی است می‌پذیرند و همراهی می‌کنند.

شاخصه بعدی در انتخاب این است که نماینده مردم منافع ملی و عمومی را به منافع شخصی ترجیح دهد و دنبال مسایل شخصی و فامیلی نباشد چرا که مردم سریع این موضوعات را تشخیص می‌دهند.

داشتن برنامه به خصوص برای موضوعات حاد که منجر به بروز مشکلاتی برای جامعه شده دیگر شاخصه‌ای است که یک نماینده باید داشته باشد. تسهیل‌گری در مقررات و قوانین یکی از دردهای جامعه ما است و نماینده مردم باید برای برون رفت از این مشکلات برنامه داشته باشد و پیگیری کند.

کمک به کاهش و حذف بروکراسی اداری یکی از مطالبات جدی مردم و مسوُولان است که باید توسط نمایندگان در قوه مقننه پیگیری شود.

نماینده باید دانا باشد و در عرصه بین المللی برای برون رفت کشور از مشکلات موجود به مسایل آگاهی داشته باشد و به علم و دانش روز مجهز باشد.

کلان نگر بودن و شناخت داشتن نسبت به مسایل کلان کشور دیگر شاخصه یک نماینده مجلس است. مردم انتظار دارند نماینده‌شان در مجلس مسایل اولویت دار و حاد آنها را پیگیری کند و به دنبال حاشیه نباشد. مباحث کلان و اولویت‌داری در هر شهرستانی وجود دارد که یک نماینده باید بتواند این مسایل را با جدیت پیگیری و حل کند.

برای ارتقای سطح آگاهی مردم و شناخت بیشتر از کاندیداها باید در زمینه آموزش کار کنیم که در کشورهای توسعه یافته این موضوع توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود و در کشور ما هم می‌توان این بخش را به این سازمان‌ها واگذار کرد.

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند مردم را در زمینه انتخاب اصلاح و شایسته، وظایف نماینده و پارلمان و چگونگی انتخاب را به مردم آموزش دهند و نقیصه کنونی موجود در کشور را برطرف کنند.

در سنجش حضور نخبگان در این دوره از انتخابات نباید ملاک بر کمیت و تعداد افراد ثبت نامی باشد بلکه کیفیت مهمتر است. هر چقدر کیفیت بالاتر باشد و افراد توانمند در عرصه حضور داشته باشند به نفع جامعه است و این بستگی به شرایط جامعه دارد که چطور انتخاب کند.

در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه در مجموع ۲۱۰ نفر داوطلب ثبت نام کردند که ۸۵ درصد آنها مرد و ۱۵ درصد زن بودند. که از این تعداد هشت نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که با احتساب دوره ایثارگری مجاز به ثبت نام بودند، ۱۶۷ نفر مدرک کارشناسی ارشد، ۳۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری و پنج نفر نیز مدرک حوزوی دارند.

ترکیب سنی این افراد نیز ۴۰ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۳۶ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۷۹ نفر بین ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ نفر بین ۵۰  تا ۶۰ سال و پنج نفر هم سن ۶۰ سال به بالا دارند.

همچنین در ترکیب ثبت نامی ها ۹ نفر مذهب اهل سنت و مابقی اهل تشییع هستند.

در میان این افراد هشت نفر پزشک، ۳۰ نفر فرهنگی، ۱۶ نفر بیکار، ۱۷ نفر استاد دانشگاه، ۶۵ نفر کارمند، ۱۷ نفر بازنشسته، پنج نفر نظامی، چهار نفر نماینده فعلی مجلس، چهار نفر وکیل و ۴۴ نفر شغل آزاد دارند.

۲۹ درصد از داوطلبان سابقه ایثارگری و ۹ نفر سابقه نمایندگی مجلس دارند و ۱۴ نفر از داوطلبان سابقه داوطلب شدن را در ادوار مختلف داشته اند و یک نفر عضو شورای اسلامی بوده است. 

از ۲۱۰ نفر ثبت نامی ۱۷ نفر انصراف دادند، ۲۸ نفر در هیات اجرایی رد صلاحیت شدند و مابقی هم تایید صلاحیت شدند و نتیجه را طبق صورت‌جلسه به هیات نظرات استان اعلام کردیم.

در نبود احزاب واقعی و تاثیرگذار و در نبود فعالیت‌های سیاسی واقعی هرکسی به خودش اجازه می‌دهد به عرصه انتخابات ورود و ثبت نام کند که این رویه درست نیست. کار درست و علمی زمانی است که بستر سیاسی واقعی فراهم شود تا احزاب به صورت واقعی تاثیرگذار باشند و در چارچوب قوانین و مقرراتی که در قوانین اساسی و قوانین موضوعه ما آمده فعالیت داشته باشند.

در نبود احزاب و افراد نخبه که می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند، افرادی که فقط مدرک تحصیلی دارند به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند و معیار تنها مدرک شده و به سایر توانمندی‌های افراد توجهی نمی‌شود.

نقش احزاب و نخبگانی که می‌توانند در فرآیند حضور افراد در انتخابات و داوطلبان اثرگذار باشند باید پررنگ باشد و خیلی از افراد با صرف داشتن مدرک تحصیلی نباید ثبت نام کنند. 

نقش قومیت و طایفه‌گرایی در انتخابات گذشته و آتی کاملا مشهود بوده و خواهد بود این موضوع به درست انتخاب کردن آسیب جدی می‌زند.

انتخابات دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود است و فردی باید به عنوان نماینده آنها وارد مجلس شود که بتواند مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های آنها را پیگیری کند و از این رو باید از کانال درست و بدون دخالت‌ها و تعصبات قومی طایفه‌ای این پروسه انجام شود.

باید از طریق نهادهای آموزشی و رسانه‌ها، شاخصه‌های یک نماینده اصلح و شایسته به مردم اعلام شود تا دیگر شاهد دخالت نقش قومیت و طایفه‌گرایی در روند انتخابات نباشیم و این موضوع گمرنگ شود.

متاسفانه مقوله انتخابات تنها در چند ماه منتهی به برگزاری آن و صرفا در قالب چند سخنرانی و مصاحبه مورد توجه قرار می‌گیرد در حالیکه این موضوع به صورت مستمر دنبال شود و مردم آن را با جدیت دنبال کنند.

آموزش به اقشار مختلف مردم یک راهکار مناسب است که باید دستگاه‌های مرتبط به صورت جدی به این حوزه ورود کنند. بی توجهی دستگاه‌های مرتبط به مقوله آموزش منجر به بروز مشکلاتی برای جامعه مانند حضور نسل جوان در حرکت‌های توده وار در خیابان ها می‌شود که این حرکت‌ها نشان می‌دهد که ضعیف عمل کرده‌ایم و روی یک اصول و معیار علمی کار نکرده ایم که نتیجه بخش باشد.

برای برون رفت از این مشکل صدا و سیما، رسانه‌ها، مراکز فرهنگی و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های باید اقدام به تولید محتوا کنند. در رسانه‌ها هم در زمان انتخابات به صورت کلی به این موضوع پرداخته می‌شود اما به عنوان یک برنامه مدون و به عنوان آسیبی که داریم پرداخته نشده است.

در حاشیه شهرها بیشتر مسایل قومی و قبیله‌ای داریم که باید کار فرهنگی و آموزشی بیشتری در این مناطق انجام شود و مردم را نسبت به انتخاب افراد توانمند بیشتر آگاه کنیم.

دولت در حوزه اجرا بسترها را فراهم کرده است

رنجبر: دولت به لحاظ اجرا در فراهم کردن بستر واقعی انتخابات مسوُولیت دارد و در تصمیم‌گیری کلی کشور ما به عنوان دستگاه اجرایی خیلی نقشی نداریم که بستر کلی که مدنظر نخبگان است را فراهم کنیم. هرچند در تحلیل‌ها واقعیت‌های جامعه را منعک می‌کنیم. به لحاظ بستر اجرایی خیلی خوب وظیفه را انجام دادیم. همه ابزارها و سازو کارهای برای ثبت‌نام و هیات‌های اجرایی انجام دادیم و حاضریم پاسخگو بدهیم.

دولت تدبیر و امید با محوریت وزارت کشور لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرده است که اقدام و گام بزرگی در راستای تقویت سیستم انتخابات در کشور است.

در موضوع ورود افراد به پروسه انتخابات باید قوانین را اصلاح کنیم نه به معنای اینکه فیلتر سختی بگذاریم بلکه باید فیلتر علمی و کارشناسی شده برای ورود افراد بگذاریم. ما برای یک استخدامی ساده در اداره ای شرایطی می‌گذاریم که خیلی‌ها نمی‌توانند ورود کنند و این موضوع برای نماینده مجلس که دخالت در تعیین سرنوشت است و نماینده برای قانونگذاری به مجلس می‌رود باید شرایط خاصی را بگذاریم. اصلاح قوانین و تعیین تکلیف قانون انتخابات خیلی مهم است و باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.

متاسفانه برخی اقدامات داخلی به همراه تبلیغات گسترده بیگانگان باعث شده شاهد تزریق یاس و ناامیدی در جامعه باشیم که باید این فضا را تبدیل به امیدواری کنیم و همه بخش‌های جامعه باید به این موضوع ورود کنند.

این فضا باید به صورت واقعی تحلیل شود چرا که این وضعیت نه متعلق به این دولت نه دولت‌های قبلی است بلکه در طول یک مدتی به وجود آمده و باید مانند نقطه چین در کنار هم بگذاریم تا به واقعیت برسیم. مسوُول به وجود آمدن همه این مسایل دولت نبوده بلکه مجموعه ای از کارکردها و عوامل متعدد و غیرکارشناسی شده باعث تبدیل به خط ناامیدی شده و توسط برخی‌ها توسط ۲ جبهه در درون جامعه و برون مرزها خط دهی می شود که باید این فضا را با تلاش و همکاری و همراهی همه به سمت امیدواری ببریم.

انتخابات را اگر ما بر مبنای اصول صحیح و در دایره واقعی تعریف کنیم به راحتی می‌تواند فضای یاس و ناامیدی را تبدیل به امیدواری کند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.



اوقات شرعی
آب و هوا